Code:

Voorkom blessures tijdens 't tennissen

Tennis is een sport waarbij veel spieren en gewrichten intens worden belast, hetgeen helaas vaak blessures ten gevolgen heeft. Echter, veel van deze blessures kunnen worden voorkomen door rekening te houden met 3 factoren; techniek, materiaal en de belasting op uw spieren en gewrichten.

Belasting van spieren en gewrichten

Zeker aan het begin van het seizoen moeten we zorgen dat we de belasting geleidelijk opbouwen. We zijn geneigd op het niveau verder te willen sporten waarop we voor de winter speelden. De meesten van ons sporten tijdens de winter minder danwel anders. Doe het aan 't begin van het seizoen rustig aan, en let vooral op je techniek.

Juiste techniek vermindert kans op blessure

Veel blessures bij tennissers zijn het gevolg van een verkeerde techniek, en kunnen langdurige en zeurende pijn veroorzaken. Je techniek kritisch onder de loep nemen - bij voorkeur onder leiding van een tennis-instructeur - kan langdurig plezier bij het sporten bevorderen.

Schouder

Blessures aan de schouder komen vaak voor in de zogenaamde "rotar cuff" tussen het schouderblad en de bovenarm. De oorzaak zit vaak in een verkeerde stand van de arm tijdens de service. De arm wordt dan niet ver genoeg naar boven gebracht ófwel te ver naar achteren. In beiden gevallen kunnen de spieren en pezen geirriteerd raken. Om deze te ontzien kunt u een schouderbandage dragen, maar uiteindelijk moet u natuurlijk op zoek gaan naar de oorzaak.

Tennis-arm / Epicondylitis

Veel mensen krijgen last van een tennisarm: een vervelende pijn aan de buitenkant van de elleboog die veroorzaakt wordt door het te ver strekken van de elleboog. Meestal is dit te wijten aan een verkeerde backhand-techniek, en dus kan ook de kans op deze vervelende blessure worden verminderd door te werken aan de techniek.

Om te voorkomen dat u uw arm overstrekt kunt u ook een bandage overwegen.

Pols

Vaak veroorzaakt het te krampachtig vasthouden van het racket last van- en pijn in de pols. Houd het racket dus niet te krampachtig vast, en houd tijdens de slag de pols recht. Let er ook op dat uw racket de juiste gripmaat heeft.

Een polsbandage of polsband kan extra steun geven om de pols te ontlasten.

Overige blessures

Een aantal blessures die tijdens het tennissen wordt opgelopen, maar niet specifiek zijn voor de tennissport, komt voornamelijk voor aan de benen, knieën en enkels.

 

Enkel Verstuiking

doordat de voet te ver naar binnen staat tijdens de landing klapt de voet naar binnen en kunnen kapsel, banden en zenuwweefsel worden beschadigd. Direct koelen met een icepack / ijsklontjes (niet direct op de huid, maar in een handdoek) kan de zwelling beperken, maar het is uiteraard beter om te voorkomen. Verminder het risico door de enkelbanden en spieren te trainen d.m.v. oefeningen op een balance-board. Heeft u zwakke enkels, gebruik dan een enkelbrace.

Zweepslag

een plotselinge pijn in de kuit die wordt veroorzaakt door een scheurtje in de spier komt vaak voor door plotselinge belasting. De pijn trekt door de hele kuit en de voet kan niet meer worden afgerold. Vaak is er geen sprake geweest van een behoorlijke warming-up.

Knie

door de vaak plotselinge verplaatsingen tijdens het spel is de kans groot dat het kniegewricht wordt verdraaid. Dit kan gevolgen hebben voor 't meniscusweefsel en de kruisbanden. Ga naar een fysiotherapeut als u last houdt van uw knie. In het geval van beschadigde kruisbanden is het van groot belang de knie te ontzien. Gebruik bij voorkeur een kneebrace.

Patella

vooral jonge sporters die in de groei zijn kunnen bij het sporten last krijgen net onder de knie (Patella). Op zich geen groot probleem, omdat de de groei van spieren en banden de (snellere) groei van de botten opvolgt, maar natuurlijk wel vervelend. Een kniebrace (patellabandje) als de MCDAVID JUMPERS KNIEBRACE kan de pijn verminderen.

Materiaal

Zorg er ook voor dat de bespanning in uw racket niet te hard is. U kunt het bespan-gewicht laten meten. Deze wordt aangeduid in kilogram. Welk bespanningsgewicht het beste voor u is hangt af van een aantal factoren. Lees ook onze pagina Racket-Advies

Neem zoals gezegd een gripmat die past bij de groote van je hand. Zowel een te kleine als een te grote grip kan last veroorzaken.